NOTE :

Salam readers,

Momoy dah move to belog baru. Belog ini ada problem. Sila ke belog baru Momoy di http://www.momoy-blogirl.blogspot.com

Thanks all.

Wednesday, March 30, 2011

Makhluk-Makhluk Ngeri Yang Kita Telan Secara Tak Sedar


Assalamualaikum kawan-kawan.


Disebabkan ukurannya yang teramat kecil dan susah untuk dilihat dengan mata kasar, secara tak sedar kita telah tersedut makhluk-makhluk ini melalui udara dan debu, bahkan turut ditelan bersama makanan dan minuman yang ada. Kalau saja kita dapat melihat wajah, rupa dan bentuk makhluk-makhluk ini, pastinya kita tak sanggup untuk menelan mereka. Apatah lagi, wajah mereka sangat menggerunkan!



Ini merupakan gambar dari bakteria/kutu debu yang biasa hidup di sofa dan tilam tempat tidur kita. Kalau korang tidak berasa gerun, korang bukan manusia normal :p 





Gambar bawah ini pula merupakan imej bakteria yang biasa hidup di bulu kucing dan anjing peliharaan. Ini adalah hasil karya pemenang pertandingan fotografi sains, iaitu Steve Gschmeissner, 61 tahun, yang mengabadikan mahluk-mahluk mengerikan ini dengan kamera yang dilengkapi dengan Microscope zoom yang mampu memperbesar ukuran sehingga beratus-ratus kali.




Ini pula adalah imej bakteria yang biasa hidup di roti yang tidak dibungkus dengan kemas. Bayangkan saja, dalam sekeping roti Gardenia atau roti Hi-5 yang korang makan, terdapat beratus malah beribu-ribu bakteria ini. Justeru, pastikan korang membungkus roti korang dengan kemas.





Imej di atas adalah imej larva lalat hijau yang diperbesar sehingga 100 kali (100x zoom). Nampak macam makhluk asing yang sangat tak kiut kan? 





Source: Email

14 Comments
Comments

14 tukang comment:

Cik Yatt said...

gelinye..huhuhuhu

Miza Yusof said...

sangat menggelikan dan menakutkan.

нαηιмQαtяυηηα∂α said...

Eeuww.. Huhu..

EB said...

Eeewwwuuuu..
Pui pui..
Geli-geli.. Makanya jagala kebersihan sebaik-baiknya...

Drunbella Khoo said...

gambar 1st tu macam cekenit.
hihihi.
yang last tu macam anjing laut.

amira aihara said...

eeii...gelinya..huhu....

**Bila Comel Jadi Comot** said...

momoy huhu yukss..gelinya comel ni mmg xsuka habuk2 dan kotoran tapi kalau dah dalam udara pun dorang leh muncul cmne tuh..aaarrgghhhhh...tidakkkk

||aLeaSaRa|| said...

eyarrkkkkkkk!bakteria yg kat roti tu tak tahannnnn.tq 4 this info dear!

Ayie said...

yang terakhir tuh, mcm alien dalam movie starship troopers.. hahaa..

phreak-id said...

Tak selera dah nak makan roti. Ish ish




Terbaru >KFC Famous Bowl >Review : Samsung Galaxy S >Download Filem Hantu Kak Limah Balik Rumah, Khurafat, Kembar Siang, Sini Ada Hantu

cIk cUmIe said...

nasib baek x nampak..kalau nampak..
sah2 x lalu makan..huhu

zaty luvlianncezzz said...

x suke..nk termuntah pn adad kn .erkkk

zaty luvlianncezzz said...

x suke..nk termuntah pn adad kn .erkkk

Miecyber said...

Ngerriii......tidaakk....


Terima Award.Makasih sobat

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Please don't forget to share this to your Friends!