NOTE :

Salam readers,

Momoy dah move to belog baru. Belog ini ada problem. Sila ke belog baru Momoy di http://www.momoy-blogirl.blogspot.com

Thanks all.

Sunday, March 13, 2011

Video Ledakan Loji Tenaga Nuklear di Jepun Selepas Tsunami



Salam kawan-kawan.


Jepun yang baru-baru ini dikejutkan dengan tsunami dan gempa bumi berukuran 8.9 skala ritcher kini berdepan dengan satu lagi masalah besar- letupan reaktor nueklear! Hukum dan bencana dari Allah tiada siapa mampu menghalang. 




Stesen Tenaga Nuklear Fukushima Daiichi 1


Bawah ini adalah video letupan nuklear di Fukushima Daichii yang dirakan dalam linkungan lebih kurang 20 km dari loji tersebut. 4 cedera. Dah yang lain menunggu kesan disebabkan oleh kebocoran radioaktif yang boleh membawa maut. 


Bahaya radioaktif ni kawan-kawan. Momoy yang bekerja di plant (loji), jika radioaktif RT hendak dijalankan, kami akan diwajib untuk mengosongkan plant dan tidak dibenarkan melakukan sebarang aktiviti. Inikan pula rakyat Jepun yang terdedah. Urm... tak dapat Momoy nak bayangkan kesannya sebab Momoy tahu kesan dan akibat terdedah dengan radioaktif tu. Kesan radioaktif ? Antara yang akan terjejas adalah alam sekitar, kematian (maut), kanser dan kemandulan.


Saluran-saluran amaran yang disiarkan di TV kepada penduduk Jepun untuk berlindung rumah, padamkan semua alat pendingin hawa dan jangan minum air paip. Selain tu, kerajaan Jepun juga menasihatkan penduduknya mengelak daripada mendedahkan kulit dan menutup muka dengan topeng dan tuala basah. Itu je la yang termampu yang buat setakat ni. Beruntung kita tak ada bencana besar macam negara lain.







P/s: Kepada artis yang melakukan lawak jenaka tentang bencana alam di Jepun ni... anda tiada sensitiviti dan nilai moral dalam diri anda. 

6 Comments
Comments

6 tukang comment:

hana said...

radioactive mmg bahaye...
harap2 mereka semua selamat..

**Bila Comel Jadi Comot** said...

momoy sebelum ni comel pnah tgk citer tsunami at ohio..skali jd betol kat negara dorang ngeri betol huhuhu

.::: Princess MOMOY :::. said...

@hana
tu la
ngeri dengar penduduk diaorang terdedah

@ **Bila Comel Jadi Comot**
Hmm...negara mereka menag kawasan paling berisiko sebab berada adalam lingkungan paling bahaya- Pasifik
sejarah 140 tahun yang lampau memang banyak
tapi tahun nih yang paling dasyat

comel citer tu tajuk apa?

ferry said...

ngeri je tgk kan momoy

azharr said...

wah bahaya gak tempat keja awak...

caliph shuriken said...

kesan radioaktif slalu jenis long term.. sedar2 nti kna penyakit kanser.. pd hal sblom ni mmg kita xde rekod penyakit tu...

latest en3: ~ impak tsunami ~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Please don't forget to share this to your Friends!