NOTE :

Salam readers,

Momoy dah move to belog baru. Belog ini ada problem. Sila ke belog baru Momoy di http://www.momoy-blogirl.blogspot.com

Thanks all.

Monday, February 28, 2011

Wah ! Sebulan sumbat 45,000 !



Salam kawan-kawan. 


Dulu Momoy agak confuse sedikit laa bila ada yang mengatakan yang Malaysia ni negara yang kaya-raya. Sebab Momoy was-was dengan harga barang dan petrol yang selalu naik. Hmm... kalau Malaysia ni kaya, mesti la rakyat tak merungut. 




Tapi sekarang Momoy mengaku. Memang Malaysia ni kaya malah mewah! Ini berikutan dengan kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam yang meluluskan kemasukan 45,000 orang pekerja asing dari India. Hmm... kayanya Malaysia ni. Rakyat sendiri mengemis kat bumi sendiri.




Kemakmuran ekonomi Malaysia menjadi daya tarikan kemasukan pekerja asing. - Gambar hiasan




Pengalaman Momoy 4 tahun yang lepas, sewaktu Momoy menjadi engineer di mana 6 orang pekerja Momoy berasal dari India. Sumpah! Mereka sangat baik kawan-kawan. Kalau nampak Momoy atau bos Momoy dari jauh, diaorang siap berlari sebab nak tolong bawakan beg laptop atau barang-barang kami. Baik betul. Suruh buat apa pun patuh je kawan-kawan. Memang rajin sangat kalau bekerja. Sebab terlampau baik, Momoy selalu buli diaorang minta belikan air bila dahaga. Tapi bagi duit la sebab diaorang betul-betul miskin.




Urm... Kalau korang tanya miskin tahap mana? Kiranya diaorang datang Malaysia ni bawak baju 3 pasang je. Betul-betul daif kehidupan diaorang kat India tu. Tapi umur muda-muda dah kahwin. Dalam 6 orang tu 4 darinya memang hensem habis. Macam hero Bollywood. Selalu jadi mangsa Momoy suruh nyanyi lagu Hindustan sambil jalan masuk plant. Tapi diaorang nyanyi penuh semangat panas-panas terik tu. Haha...




Aiseyy... sambung pasal tahap kemiskinan tu. Memula datang roti 30 sen tu bahagi 6 orang! Gila kesian Momoy tengok. So belanja la diaorang meggi. Tapi diaorang tak reti makan. Adoi laa... Nak tergelak pun ada time tu. Kena buat demo nak tunjukkan cara nak makan meggi. Memang diaorang ni tak tahu nak makan meggi. Sebab waktu rehat asyik makan capati je. Siap ajak makan sama. Tapi minta maaf sangat la. Sedap macam mana pun, tengok tangan bulu berpusing-pusing macam meggi...hilang selera.




Itu cerita bila mereka 6 orang. Tapi bila dah datang geng diaorang satu bas. Hah! Dah naik tocang la. Dah pandai melawan kawan-kawan tahu?! Siap hasut yang lain tu jangan dengar cakap kita selain arahan diaorang. Maknanya kalau kita nak suruh yang lain buat kerja, kita kena cakap pada kepala dulu (6 orang tu la...). Dulu kalau suruh cepat je buat. Bila dah ramai kawan-kawan dia, siap balas lagi arahan kita. Memang tension gila la...




So Momoy memang boleh imagine bila Malaysia sumbat 45,000 orang dalam sebulan untuk memenuhi 13 sektor perniagaan... Hah! Ini belum lagi yang masuh secara tak sah. Maka dalam 3 bulan lagi kita stanby saja la. Nak sumbat 45,000 mungkin akan 2 atau 3 kali ganda dari jumlah tu sebab tertarik dengan cerita dari abang, adik, saudara-mara atau kawan-kawan kerja kat Malaysia ni. Nak baca berita tu korang boleh [klik sini].








Malaysia memang mewah dengan makanan. Makanan kat atas tu, Momoy makan dengan seorang blogger je dengan guna coupon RasaMas. Korang yang nak coupon RasaMas tu boleh [klik sini] sebab Momoy ada banyak lagi. 





18 Comments
Comments

18 tukang comment:

Kumbang Jingga said...

momoy cun tu yg dorang lari2 nk tolong momoy hehe

deqlis said...

momoy...deqlis dah klik HB utk hari nie...

a'ah laa momoy..momoy cun ..iyerr laa tue ekekekeke..suh dia nyanyi hindustan pun layan..hehe

Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A) said...

mmg pon..dh rs cm dok oversea laaa rs...

Liquid said...

hm tulah, rakyat sndri banyak xde kije diorg leh amek lg pekerja asing hish...

EB said...

Salam,
Momoy yg tu drpd India..
Blumlg yg dr negara lain..
Huuu.. tp lau isu pdtg ni dkt sbh da sebati da...
Slalu x dngr "Pasar Filipino"??
Gila x gila dOrg da dpt pasar tu atas nama bangsa mereka..
Dulu yg bniaga kat sana smua org tmptan..
Sekarang??

Hydolarc said...

nak wat camne dear...org2 kite yg takde keje ni taknk pun keje2 yg bangla2 tu wat..mane nak dorg keje kilang,ladang ni smer..memilihh

caliph shuriken said...

diorg mmg cmtu.. bila geng dh ramai.. sori ar nk ikut ckp kita dh, huh...

latest en3: ~ aku, dia & vintage photo contest ~

.::: Princess MOMOY :::. said...

@ Kumbang Jingga
haha...cun la sangat momoy nih

@deqlis
muka hensem suara sedap plak tu
hoho...
mungkin tu punca ramai yg sangkut kot
tapi x minat la mcm tu
cari penyakit

@ Ahmad Fauzi Aryaan (A.F.A)
pergi mana2 pun sekarang semua negara ada kat Malaysia ni

@ Liquid
merempat kat bumi sendiri

@EB
sampai macam tu sekali
lepas mesti diaoarng rasa bangga tahap dewa dan buli org kita pulak kan dear
huhu...momoy dapat imagine

@Hydolarc
memilih ? Bukan sebab orang kita ni memilih
tapi majikan yang memilih tak nak local sebab bayar mahal
orang asing bayar gaji murah jer
momoy pernah minta kerja kilang dulu, berpuluh2 kilang pergi tapi direject.
last skali dapat juga kerja kilang tapi ikut ejen
kena bayar komisyen kat ejen tu lagi
adakah ni kira memilih?

@caliph shuriken
tu yang takut tu
satu lagi bila ramai geng mula la nak buat jahat sebab dah tak ada rasa takut- ramai

bsyairi said...

xkan capati je..tosai xde ke? haha xD

Pendekar Berkuda said...

momoy... mana boleh... walau macam mana baik pun mereka... tetapi lambakan yang sebesar itu boleh menjahanamkan negara...

banyak faktor mesti diambil kira sebelum tindakan seperti itu dilaksanakan...

Pendekar tak sokong tindakan ini sebab mereka cuma ambil mudah cara penyelesaian tanpa fikirkan akibat kesan tersebut...

apa-apapun... memang pendekar tak nafikan bahawa pekerja-pekerja dari india memang sangat baik... pendekar pun suka dengan diorang... lebih dari rakyat india yang ada dalam negara kita ni..

cuma akibat lambakan tersebut... nanti malaysia ini dikuasai oleh rakyat2 yang malas2 belaka... pengangguran meningkat di mana-mana...

rakyat sendiri akan bising.. sedangkan orang lain boleh tersenyum... huhu...

pendekar lupa nak letak momoy dalam bloglist... hehe... baru letak..

deem said...

mula2 ja baik.bila sudah ramai macam2 perangai keluar...isk3...

.::: Princess MOMOY :::. said...

@ bsyairi
ntah la...tu je yang diaorang makan

@ Pendekar Berkuda
tu la sebabnya PB. Momoy jadi risau sebab dah ada pengalaman macam tu
mesti banyak kes-kes jenayah
mereka pula jenis yang panas baran

@deem
dah lama duk sini nnt, mula la mereka rasa nak buat macam kat tempat dioarng
bergaduh confirm

ferry said...

sekarang ni pun dah ramai, abis la jalan mana2 pun nampak muka diorang je :(

sori lama menyepi bawak diri sekejap..

fatihahafiza said...

bile dok kat sogo lagilahh

iqbalhakimi said...

hurm...ada banyak benda yang perlu diambil kira..keburukan dan kebaikan dia...kerajaan ooh kerajaan..

rashid said...

Waw, tapi betul la, mana2 orang pun, kalau kawan dia ramai, habis macam2 hal!!!..tmpat keje saya ada orang bangladesh, buat keje laju jek, tapi mungkin jadi macam yang momoi cite tadi kalau dorang dah ramai..hoho

nescafe_ais said...

1 MALAYSIA...HAHA

techzarinfo said...

Wow, you've shared some great items. Now share this badge

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Please don't forget to share this to your Friends!